Csepegtessünk bölcsességet a kasszába!
Borravaló és szervízdíj (felszolgálási díj) a vendéglátásban
A borravaló és a felszolgálási díj két különböző entitás 😊
Először is, fontos megkülönböztetnünk a borravalót és a felszolgálói díjat.
A borravaló a vendég által önkéntesen adott pénz, amely a szolgáltatás minőségének vagy a kiszolgálásnak való elégedettség kifejezése.
A felszolgálói díj a számlához automatikusan hozzáadott extra költség, amelyet Ön, mint a vendéglátóhely üzemeltetője döntése alapján felszámít.
A borravalóra és a szervízdíjra vonatkozó szabályozás
Magyarországon a borravaló adására nincsenek kötelező szabályok, az kizárólag a vendég egyéni döntése.
- Adható készpénzben illetve bankkártyás fizetéssel.
- A borravaló adómentes juttatás, de csak abban az esetben, ha azt közvetlenül a felszolgálónak adja a fogyasztó, illetve bankkártyás fizetés esetén kizárólag akkor, ha lehetőség van arra, hogy a vendéglátó üzlet a bankkártyával fizetett borravalót elkülönítetten kezelje a fogyasztás ellenértékétől (pl. külön POS terminálba ütik be).
- Az adómentességnek vannak további feltételi, melyről kérdezze irodánk szakértő munkatársait bátran. 😊
A szervízdíjat alkalmazó vendéglátóhelyeknek kötelező tájékoztatni vendégeit e díj felszámításáról. Ezt a tájékoztatást az étlapon, az asztali kártyán vagy a helyszínen egyértelműen fel kell tüntetni. A felszolgálói díjat a fogyasztó részére adott számlán, nyugtán elkülönítetten szükséges kimutatni.
A felszolgálói díjat havonta kell a vendéglátásban közvetlenül résztvevőknek kifizetni. A kifizetés adó és járulékköteles. A felszolgálási díj felosztásának arányáról az üzemeltető a közreműködőkkel írásban állapodik meg.
A borravaló és a felszolgálói díj mint motivációs eszköz
Mindkét eszköz remek lehetőséget biztosít arra, hogy Ön a vendéglátásban közvetlenül résztvevő munkavállalókat motiválni tudja.
A borravaló belső motivációs tényező lehet a felszolgálóban, hisz azt közvetlenül a fogyasztótól kapja munkájáért. Amennyiben megnyerő, kedves, munkájára és önmagára is adó felszolgálónk színvonalas kiszolgálásban részesíti a vendéget, úgy a vendég érzi az odafigyelést, gondoskodást ⮕ borravalót fizet. Ugyanakkor ezzel az étterem üzemeltetője is csak nyer ⮕ nyer törzsvendéget és jó hírnevet, mely újabb vendégeket csábít.
A felszolgálási díj egy közös kasszába, bevétellel egy „fiókba” kerül. A szervízdíj arányáról a vendéglátóhely üzemeltetője dönt, azt írásban megállapodás formájában közli a közreműködőkkel. Kiváló lehetőség egy olyan pontrendszer kidolgozására, melyben az üzletvezető jutalmazhat, kiemelhet, példát állíthat.